måndag 31 januari 2011

Det här med Egypten...

...Alltså, man läser Aftonbladet på nätet, iofs Sveriges största skittidning men ändå, och högst upp på nyhetssidan så har man livebevakning från Egypten. Rädda Svenskar säger: "Vi vill åka hem, vi vet inte vad vi ska göra, vi får ingen hjälp." Och precis som Joel just sa är det första gången jag - eller då nån av oss - håller med Lena Mellin i AB som säger att "Svenska staten är ingen F-kassa. Nordafrika och Mellanöstern är ingen idyll, det kan hända vad som helst." 
Och precis det är ju grejen. Om man självvalt, frivilligt faktiskt åker till ett arabland så känns det som att man får skylla sig själv. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte tycka synd om de som nu vill ha hjälp att komma från Egypten. De har valt att åka till ett land där man inte kan garantera deras säkerhet och då får de stå sitt kast tills deras flyg går hem igen. Kanske lär sig folk nu att man inte ska åka till såna länder där "folk är beväpnade med golfklubbor, gevär och sablar" på stan och plundrar muséer som om det skulle hjälpa demokratin framåt.

Den bästa rubriken är ändå "Svenskar tvingades flyga ner" Nja... alltså, jag tror inte att nån stod och föste ombord de här människorna på planet utan jag tror att dessa människor som har bokat en resa till det här landet är så jävla snikna att de hellre drar med sig ungar och hela helvete ner, än att eventuellt förlora några tiotusentals kronor och jag tror också att dessa människor själva tog klivet på planet. Och återigen så är det självvalt. Kan man inte avstå en resa trots att man vet att det för tillfället råder fullständig anarki i hela Egypten så får man skylla sig själv.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar